Відмінності між версіями «Тетянині диво-ляльки»
Матеріал з Кафедра журналістики
Admin2 (Обговорення • внесок) (Створена сторінка: Із 22 квітня до 10 травня 2016 року в Центрі Української Культури та Мистецтва (м. Київ, вул. ...) |
Admin2 (Обговорення • внесок) |
||
Рядок 4: | Рядок 4: | ||
Лялька, як оберіг родини й Роду, як могутній магічний талісман та символ зв’язку між поколіннями, а також як дитяча іграшка знана в багатьох традиційних культурах земної кулі. – від Аляски до Австралії, від Африки до України. Ляльки різних народів відрізняються між собою ззовні і матеріалом, з якого зроблені. В Африці вона здебільшого кам’яна або дерев’яна, десь глиняна, а ще десь – зроблена з тканини. Але суть і призначення ляльки –берегти душу свого власника від зла й нечистих помислів. | Лялька, як оберіг родини й Роду, як могутній магічний талісман та символ зв’язку між поколіннями, а також як дитяча іграшка знана в багатьох традиційних культурах земної кулі. – від Аляски до Австралії, від Африки до України. Ляльки різних народів відрізняються між собою ззовні і матеріалом, з якого зроблені. В Африці вона здебільшого кам’яна або дерев’яна, десь глиняна, а ще десь – зроблена з тканини. Але суть і призначення ляльки –берегти душу свого власника від зла й нечистих помислів. | ||
+ | |||
+ | [[Файл:gaseg.jpeg]] | ||
Традиційна лялька, яка є обрядовою, лялька, якою гралися діти є у багатьох народів і їй незліченна кількість років. Деякі дослідники говорять, що українській мотанці більш як сім тисяч років. Виготовлялася вона спочатку, як лялька символ, лялька-оберіг, а потім почали робити ляльки для того, щоб гралися ними діти, але лялька-мотанка залишила свої оберегові функції. Своїми витоками сягаючи ще в добу Трипільської цивілізації. | Традиційна лялька, яка є обрядовою, лялька, якою гралися діти є у багатьох народів і їй незліченна кількість років. Деякі дослідники говорять, що українській мотанці більш як сім тисяч років. Виготовлялася вона спочатку, як лялька символ, лялька-оберіг, а потім почали робити ляльки для того, щоб гралися ними діти, але лялька-мотанка залишила свої оберегові функції. Своїми витоками сягаючи ще в добу Трипільської цивілізації. | ||
Рядок 13: | Рядок 15: | ||
У традиційних обрядах народів Європи прослідковується тісний зв’язок процесу виготовлення ляльки з продовженням роду та ритуалами родючості. Колись на всій території, що її нині вчені-дослідники називають «Старою Європою» - від Карпат до Північної Італії – існував культ Великої Праматері, яка народила все суще, яка береже життя і оновлює його. | У традиційних обрядах народів Європи прослідковується тісний зв’язок процесу виготовлення ляльки з продовженням роду та ритуалами родючості. Колись на всій території, що її нині вчені-дослідники називають «Старою Європою» - від Карпат до Північної Італії – існував культ Великої Праматері, яка народила все суще, яка береже життя і оновлює його. | ||
+ | |||
+ | [[Файл:pkjbvgh.jpeg]] | ||
'''Тетяна Євгенівна Мартинова розповідає: Коли іноземці дивляться сьогодні на нашу ляльку, вона їх трохи лякає, як це не дивно, тому що в неї немає обличчя. У неї не може бути обличчя, тому що за віруваннями давніх українців, лялька, в якої є конкретна фізична визначеність: очі, ніс, рот; і ми даруємо цю ляльку якійсь людині або дитині, вона може забрати у людини її долю. Тому у цієї ляльки, яка є берегинею перш за все, не може бути рис обличчя. | '''Тетяна Євгенівна Мартинова розповідає: Коли іноземці дивляться сьогодні на нашу ляльку, вона їх трохи лякає, як це не дивно, тому що в неї немає обличчя. У неї не може бути обличчя, тому що за віруваннями давніх українців, лялька, в якої є конкретна фізична визначеність: очі, ніс, рот; і ми даруємо цю ляльку якійсь людині або дитині, вона може забрати у людини її долю. Тому у цієї ляльки, яка є берегинею перш за все, не може бути рис обличчя. | ||
Рядок 27: | Рядок 31: | ||
Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі. | Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі. | ||
+ | |||
+ | [[Файл:af.jpeg]] | ||
'''Тетяна Євгенівна Мартинова розповідає: Берегинею ця лялька була. Вона виготовлялася особливим способом: змотували без використання голки. Саме тому вона називається – лялька-мотанка. Виготовляли її із речей, які вже були у вжитку, але не з речей, які носили хворі люди. Це мали бути здорові люди. Із старих сорочок, тканин , із старих рушників, які вже не використовувалися в обряди робили ляльки-мотанки. Ну і звісно її вдягали і прикрашали. Є лялька-мотанка обрядова і є лялька ігрова, яка використовується у різних ситуаціях. | '''Тетяна Євгенівна Мартинова розповідає: Берегинею ця лялька була. Вона виготовлялася особливим способом: змотували без використання голки. Саме тому вона називається – лялька-мотанка. Виготовляли її із речей, які вже були у вжитку, але не з речей, які носили хворі люди. Це мали бути здорові люди. Із старих сорочок, тканин , із старих рушників, які вже не використовувалися в обряди робили ляльки-мотанки. Ну і звісно її вдягали і прикрашали. Є лялька-мотанка обрядова і є лялька ігрова, яка використовується у різних ситуаціях. | ||
Рядок 33: | Рядок 39: | ||
У ляльки-мотанки має бути обов’язково 3 спідниці. Нижня спідничка- безпосередньо спідничка, яка оздоблювалася візерунками обереговими. Має бути зовнішня спідничка. Вона називалася по різному. Це була обгортка, це була запаска, це була плахта. І зверху фартух або верхня запаска. Чому 3 спіднички? Тому що українці вірили в існування трьох світів: Нава- підземний світ, Ява і Права – горішній верхній світ, куди йдуть люди. І тому ось ця верхня частика – це Права. Це Ява, в якій ми живемо. А це Нава – той світ, який ніхто не бачить. Тому що сорочка, яка захована під усіма. | У ляльки-мотанки має бути обов’язково 3 спідниці. Нижня спідничка- безпосередньо спідничка, яка оздоблювалася візерунками обереговими. Має бути зовнішня спідничка. Вона називалася по різному. Це була обгортка, це була запаска, це була плахта. І зверху фартух або верхня запаска. Чому 3 спіднички? Тому що українці вірили в існування трьох світів: Нава- підземний світ, Ява і Права – горішній верхній світ, куди йдуть люди. І тому ось ця верхня частика – це Права. Це Ява, в якій ми живемо. А це Нава – той світ, який ніхто не бачить. Тому що сорочка, яка захована під усіма. | ||
+ | |||
+ | [[Файл:wefc.jpeg]] | ||
Я себе називаю людиною, яка вміє тримати голку, з того боку, з якого потрібно. Вишивати я почала дуже давно, але все життя мені було ніколи. Мені не вистачало на це часу: то соціальна реалізація, то діти, то ще щось, а потім настав такий час, коли воно тебе переповнює і ти мусиш його кудись подіти. Тоді в моєму житті з’явилася мотанка. А прийшла я до неї, тому що мені потрібно було зробити подрузі екслюзивний подарунок. | Я себе називаю людиною, яка вміє тримати голку, з того боку, з якого потрібно. Вишивати я почала дуже давно, але все життя мені було ніколи. Мені не вистачало на це часу: то соціальна реалізація, то діти, то ще щось, а потім настав такий час, коли воно тебе переповнює і ти мусиш його кудись подіти. Тоді в моєму житті з’явилася мотанка. А прийшла я до неї, тому що мені потрібно було зробити подрузі екслюзивний подарунок. | ||
− | Це жінка з чудовою долею. У нас мав бути обряд посвячення її в берегині. І я вирішила зробити їй мотанку. Це була моя перша мотанка, яку я зробила. І таким чином я прийшла до того, що тепер в мене є велика колекція мотанок - велика сім’я.''' | + | Це жінка з чудовою долею. У нас мав бути обряд посвячення її в берегині. І я вирішила зробити їй мотанку. Це була моя перша мотанка, яку я зробила. І таким чином я прийшла до того, що тепер в мене є велика колекція мотанок - велика сім’я.''' |